Rozpoczęcie montażu końcowego pierwszego airbusa A350F zbliża się wielkimi krokami. Producent osiągnął kolejny kamień milowy w programie A350F, ponieważ ukończył produkcję pierwszego zestawu skrzydeł do samolotu transportowego A350F w swojej fabryce w Broughton w Wielkiej Brytanii.
Skrzydła do tego dwusilnikowego samolotu cargo, oznaczonego jako A350-1000F, zostaną wysłane do Bremy w celu zainstalowania wewnętrznych systemów, a następnie przetransportowane na pokładzie frachtowca
BelugaXL do Tuluzy, gdzie latem tego roku rozpocznie się montaż końcowy pierwszego A350F na nowo przygotowanych stanowiskach linii montażu A350. Warto także dodać, że pod koniec kwietnia br. informowaliśmy, że
przednia sekcja kadłuba z kokpitem A350F jest już gotowa.
Airbus poinformował, że skrzydła dla samolotu transportowego „zostały zaprojektowane bardzo podobnie” do wersji pasażerskich A350, co umożliwia ich produkcję na tej samej linii. Według informacji, europejski producent zbuduje dwa samoloty testowe dla programu A350F, którego wejście do służby (EIS) planowane jest na drugą połowę 2027 r.
- Broughton będzie nadal odgrywać kluczową rolę w przyszłości programu, wspierając rozwój Airbusa na rynkach pasażerskim i transportowym – powiedział Paul Kilmister, dyrektor ds. szerokokadłubowych skrzydeł w Airbus Broughton. Dodaje, że model A350-1000F „ma szansę kształtować przyszłość transportu lotniczego”. Do tego A350F ma wykazać bezkonkurencyjną wydajność paliwową, przy 40 proc. niższym spalaniu paliwa i emisji CO2 w porównaniu do B747F. Jest to decydującą przewagą w stosunku do limitów produkcyjnych od 2028 r. zgodnie z normą ICAO CO2. Dzięki konstrukcji nowej generacji, A350F będzie jedynym dużym frachtowcem zdolnym do spełnienia tego wymogu bez potrzeby ingerencji technicznej.
A350F
Nowy A350F zapewni wydajność i wybór samolotu najnowszej generacji na rynku dużych frachtowców. Dzięki niezrównanej wydajności pod względem spalania paliwa, emisji CO2 i ekonomii, A350F będzie jedynym frachtowcem zdolnym do spełnienia najnowszych wymagań środowiskowych ICAO. Przy podobnej objętości pokładu jak B747F, o 3 tony większej ładowności w porównaniu z B777F i oferując większy zasięg, nowy samolot Airbusa zapewnia solidne możliwości dla operacji przewozu lotniczego cargo.
Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku producent zaprezentował także
makietę (mock-up) swojego nowego frachtowca A350F, która pokazuje, że kluczową cechą nowego samolotu są bardzo duże drzwi ładunkowe na głównym pokładzie. Do końca marca br. Airbus sprzedał 1 391 airbusów A350, w tym 63 maszyny A350F.
Opóźnienie wejścia do służby A350F
W lutym tego roku Airbus oficjalnie ogłosił
opóźnienie we wprowadzeniu do służby (EIS) wersji cargo A350 (A350F) z powodu trwających wyzwań związanych z łańcuchem dostaw, w szczególności z udziałem Spirit AeroSystems. Samolot, początkowo oczekiwany już w latach 2025-26, ma teraz zadebiutować w 2027 r.